Newsroom nóg relevanter na wijziging Google!

Een recente verandering bij Google heeft grote impact voor de PR branche: door een wijziging van Google komen nu naast nieuwsberichten, ook persberichten en company statements van bedrijven bovenaan in het zoekresultatenoverzicht te staan.

Voorheen werden daar enkel resultaten van goedgekeurde sites als nieuwssites en tv zenders weergegeven. Dit is nu niet meer het geval, een grote verandering!

"The goal of search is to get users the right answer at any one time as quickly as possible -- that may mean returning an article from an established publisher or from a smaller niche publisher or indeed it might be a press release", aldus de woordvoerder van Google.

Rol van een newsroom nog belangrijker

Wij pleitten er natuurlijk al lang voor, maar de rol van een Social Newsroom in deze is nu nog belangrijker geworden! Waarom?

Het nieuwsoverzicht van Google en een newsroom hebben nu hetzelfde doel: gebruikers zo snel mogelijk het juiste antwoord op een vraag geven. Een platform waar je gemakkelijk zelf blogs, pers- en nieuwberichten kan schrijven én plaatsen, zal helpen om men via Google inderdaad bij jouw pagina uit te laten komen. Het is nu natuurlijk nog even speculeren... Maar ik kan me voorstellen dat Google het nieuws uit newsrooms van bedrijven snel zal gaan oppakken.

Zoals het artikel op reuters.com al omschrijft, is er al een recent voorbeeld van een bedrijf dat met haar persaankondiging bovenaan het nieuws verscheen:

Vorige maand bevestigde de Frans-Nederlandse SIM-kaartmaker Gemalto slachtoffer te zijn geweest van hacks door Amerikaanse en Britse spionnen. Het verhaal oogstte veel media-aandacht, maar wanneer gebruikers een Google News-zoekopdracht deden naar Gemalto kwam eerst de verklaring van het bedrijf zelf naar boven waarin de hacks gebagatelliseerd werden.

Grote impact voor PR

Stel je voor: Google pakt "jouw" newsroom op, waardoor de (pers)berichten die je naar buiten brengt ook daadwerkelijk meteen tussen het bovenste nieuws kunnen komen. Is dat niet een hele ontwikkeling? In combinatie met de goede SEO opties dat PRDESQ nu al heeft.... Ik zie hele grote mogelijkheden! Meer informatie over deze verandering lees je hier

Een newsroom?

Misschien denk je wel: leuk, zo'n newsroom. Maar wat is het eigenlijk? We leggen het graag nog even uit:

Een newsroom is een oplossing om sneller te communiceren met de markt vanuit eigen geproduceerde content. Je wil deze content direct beschikbaar stellen voor journalisten, bloggers en andere belangrijke stakeholders. Een newsroom biedt het ideale platform. Het is een multimediale persomgeving die visueel aantrekkelijk is opgemaakt en volledig te integreren is in de huidige huisstijl van de bestaande website. De online newsroom is de centrale plek op de website waar je alle nieuwsberichten en bedrijfsinformatie, bondig en visueel aantrekkelijk in hapklare brokken en met social media deel- en contactfuncties aanbiedt. Het is de eerste stop van bijvoorbeeld analisten, bloggers of journalisten om meer te weten te komen over een issue of actueel thema. Hoog tijd om hier als bedrijf op in te springen!

Deel deze blog

Meer informatie?

Heb je een vraag, opmerking of wil je meer informatie over een newsroom? We komen graag met je in contact!

Please copy the string dHtpIw to the field below: