Seminar 'Brand journalism en de rol van een social newsroom' groot succes!

30 March 2015
Dinsdag 31 maart vond het seminar 'Brand journalism en de rol van een social newsroom' plaats. Om 16:15 druppelden de eerste bezoekers binnen in BCN Amsterdam. 16:30 was iedereen aanwezig en ging het seminar van start.
De drie toonaangevende sprekers gingen in op het begrip brand Journalism, waarbij zowel de positieve als kritische kant van brand journalism werden gehoord. De rol van een social newsroom bij brand journalism is groot en ook daar wisten de sprekers veel over te vertellen.

Videonieuwsbericht was van de partij om het gehele seminar vast te leggen en de sprekers nadien te interviewen. Als reminder voor de deelnemers, maar ook voor degene die het seminar helaas hebben moeten missen, is de video hier te bewonderen:

Presentaties

Jeroen wils

Duizenden organisaties, overheden, bedrijven en particulieren schreeuwen om aandacht van het publiek. Brand journalism - bedrijfsjournalistiek dus - kan helpen om in organisaties nieuwswaardige verhalen te vinden. Moderne ondernemingen doen er goed aan ervaren journalisten te werven die in de organisatie op zoek gaan naar nieuwswaardige story’s. Journalisten weten welke verhalen ‘werken’ en slagen erin om die op een toegankelijke, integere manier te vertellen.

Henk Vlaming

Bedrijven zoeken naar content waarmee ze hun geloofwaardigheid en legitimiteit kunnen vergroten. Belangstellend kijken ze naar journalistieke methodieken, maar die zijn moeilijk beheersbaar. Henk Vlaming heeft als eigenaar van het Nederlands Redactie Instituut veel ervaring met Brand journalism en er ook zijn twijfels over. In deze sessie vertelde Henk zijn twijfels en liet hij zien hoe je als bedrijf journalistiek wél kunt gebruiken, zonder de broze balans te verstoren tussen commercie en geloofwaardigheid.

Marcel olislagers

Het PR-vak ondergaat snelle ontwikkelingen als gevolg van het vernieuwde digitale medialandschap. Het vakgebied Public Relations moet snel digitaal gaan innoveren om tegemoet te komen aan de sterk veranderende eisen van opdrachtgevers. Wat zijn de mogelijkheden en hoe organiseer je dit? In deze sessie lichtte Marcel Olislagers met concrete tips en voorbeelden toe hoe PR nieuwe stijl aangestuurd kan worden vanuit een geïntegreerd dashboard en welke voordelen dit biedt.

Tot slot vond er een panelgesprek plaats. Er werd daarbij ingegaan op de volgende stellingen:
  • De journalistieke kanalen zijn niet meer nodig om effectieve PR te bedrijven.
  • Om te kunnen groeien moet het vakgebied Public Relations digitaal gaan innoveren.
  • Communicatieafdelingen en PR-bureaus doen er beter aan journalisten in dienst te nemen.
De verschillende denkwijzen van de sprekers leidde tot een mooie discussie!

Geslaagd seminar, smaakt naar meer!

We blikken terug op een geslaagd eerste seminar en zijn erg blij om te horen dat wij daar niet de enige in waren ;).

In de tussentijd gaan we hard aan de slag voor het verwezenlijken voor meer seminars. We staan erg open voor meningen en suggesties van onderwerpen. Waar zit jij mee als communicatie en/of PR professional? Laat het ons weten!

Meer informatie of hulp bij social newsroom?

Nieuwsgierig geworden naar het inzetten van een Social newsroom? Natuurlijk voorzien we je graag van meer informatie! Neem contact met ons op of vraag direct een demo aan.

Company Information

PRDESQ